Θεματολόγιο

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

16.5.09

Αυστραλία: ΝΕΟΣ ΚΟΣΜΟΣ

Η κυβέρνηση Ραντ επόμενος στόχος των Ποντίων



Ο Michael Atkinson (στο μέσον) με τους Παναγιώτης Ιασωνίδη (αριστερά) και Χαράλαμπο Ταβλαρίδη. Ο κ. Atkinson φορά τη γραβάτα-δώρο από τους κατοίκους του χωριού Βροντή Κοζάνης


Η αναγνώριση της Ποντιακής Γενοκτονίας από την αυστραλιανή κυβέρνηση θα είναι το επόμενο βήμα των Ποντίων της Αυστραλίας, μετά την αναγνώριση της γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου από τη βουλή της Νότιας Αυστραλίας, προχθές Πέμπτη, 30 Απριλίου.

Ομόφωνα, κυβέρνηση και αντιπολίτευση ψήφισαν την πρόταση του υπουργού Δικαιοσύνης και Πολυπολιτισμικών Υποθέσεων της Πολιτείας, Michael Atkinson, δίνοντας το έναυσμα του νέου αγώνα του συνόλου του ελληνισμού της Αυστραλίας για αναγνώριση της γενοκτονίας από τις κυβερνήσεις των άλλων Πολιτειών καθώς και από την κοινοπολιτειακή κυβέρνηση.

Η βουλή της Νότιας Αυστραλίας αναγνώρισε, στην προχθεσινή συνεδρίασή της, ότι την περίοδο 1915-1922 διεπράχθη το στυγερό, απερίγραπτο σε βαρβαρότητα και μέγεθος έγκλημα της Γενοκτονίας σε βάρος των Ελλήνων του Πόντου, των Αρμενίων, των Ασσυρίων και των άλλων χριστιανικών μειονοτήτων που ζούσαν στην περιοχή της τότε Ανατολίας, από τους Νεότουρκους Οθωμανούς, ηγέτης των οποίων ήταν ο Μουσταφά Κεμάλ, ο εμπνευστής, οργανωτής και εκτελεστής αυτού του σατανικού σχεδίου, που όταν ολοκληρώθηκε στοίχισε τις ζωές 2.000.000 αθώων θυμάτων και ακόμη περισσότερων που βίαια, βάρβαρα και καταναγκαστικά ξεριζώθηκαν από τις πατρογονικές τους εστίες.

Η Ομοσπονδία Ποντιακών Σωματείων Αυστραλίας ανέλαβε, ήδη, δράση για την προώθηση σχετικού ψηφίσματός από τις άλλες πολιτειακές και την κοινοπολιτειακή κυβέρνηση.Το ψήφισμα, που ενέκρινε η βουλή της Νότιας Αυστραλίας αναφέρει:

"Επειδή, η Γενοκτονία, από την Οθωμανική Κυβέρνηση, στο διάστημα 1915 - 1923, εναντίον των Αρμενίων, των Ελλήνων, των Ασσυρίων και των άλλων μειονοτήτων στην Μικρά Ασία, είναι ένα από τα μέγιστα εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας, ο λαός της Νότιας Αυστραλίας και η Βουλή:

α) Συντάσσεται με τα μέλη των κοινοτήτων των Αυστραλό-Αρμενίων, των Αυστραλό-Ελλήνων του Πόντου, των Αυστραλό-Ασσυρίων και τιμούμε την μνήμη των αθώων ανδρών, γυναικών και παιδιών, που έπεσαν θύματα της πρώτης Γενοκτονίας της σύγχρονης εποχής.

β) Καταδικάζει την Γενοκτονία των Αρμενίων, των Ελλήνων του Πόντου, των Ασσυρίων Ορθοδόξων και των άλλων Χριστιανικών μειονοτήτων και όλες τις Γενοκτονίες ως έσχατες πράξεις ρατσιστικής, θρησκευτικής και πολιτισμικής μισαλλοδοξίας.

γ) Αναγνωρίζει την σπουδαιότητα του να θυμάται και να διδάσκεται κανείς, από τα σκοτεινά κεφάλαια της ιστορίας της ανθρωπότητας και να διασφαλίζει ότι, τέτοια εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας, δεν επιτρέπεται να επαναλαμβάνονται.

δ) Καταδικάζει και αποτρέπει κάθε απόπειρα, με την πάροδο του χρόνου, την άρνηση και διαστρέβλωση της ιστορικής αλήθειας της Γενοκτονίας των Αρμενίων και των άλλων εγκλημάτων Γενοκτονίας που έγιναν κατά τη διάρκεια αυτού του αιώνα.

ε) Αναγνωρίζει την σημασία της ανθρωπιστικής προσφοράς του λαού της Νότιας Αυστραλίας, προς τα θύματα και τους επιζήσαντες από τις Γενοκτονίες των Αρμενίων και των Ελλήνων του Πόντου.

και

στ) Καλεί, την Ομοσπονδιακή Βουλή, επίσημα να καταδικάσει τη Γενοκτονία".Ο αναπληρωτής πρόεδρος της Ομοσπονδίας κ. Παναγιώτης Ιασωνίδης δήλωσε στο "Νέο Κόσμο", ότι "τα ποντιακά σωματεία είναι αποφασισμένα να μην αφήσουν να χαθεί η δυναμική που έχει πάρει η υπόθεση της Γενοκτονίας, μετά τον εντοιχισμό πλάκας μνήμης στο Μεταναστευτικό Μουσείο Νότιας Αυστραλίας και την ομόφωνη ψήφιση της πρότασης του κ. Atkinson από τη βουλή της ίδιας πολιτείας".

Με τη συμπαράσταση ολόκληρης της ομογένειας θα συνεχίσουμε τις πιέσεις στις άλλες πολιτειακές κυβερνήσεις και την κυβέρνηση Ραντ για την αναγνώριση της Γενοκτονίας, Γνωρίζουμε, ότι η αναγνώριση της Γενοκτονίας από την κεντρική κυβέρνηση της χώρας θα απαιτήσει σκληρό αγώνα. Είμαστε αποφασισμένοι να παλέψουμε με όλες τις δυνάμεις μας για την επιτυχία του ιερού μας στόχου" κατέληξε ο κ. Ιασωνίδης. Παράλληλα η Ομοσπονδία Ποντιακών Σωματείων της Αυστραλίας, δεν Οργανώνει έκθεση φωτογραφιών, με θέμα την Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου και όλων των χριστιανικών πληθυσμών της τότε Ανατολίας, σε διάφορους χώρους σε ολόκληρη την Αυστραλία, που σύντομα θα ανακοινωθούν και αυτοί οι χώροι. Οι φωτογραφίες και το υλικό αυτής της έκθεσης, θα είναι τόσο μοναδικά, που το βέβαιο είναι ότι, όσοι και όποιοι την ιδούν, θα βρεθούν μπροστά σε ένα μοναδικό και σπάνιο θέαμα, που θα αφοπλίζει και για τον πλέον φανατικό αμφισβητία των γεγονότων που θα παρουσιάζουν. Όλο το εκθεσιακό υλικό, που θα παρουσιαστεί, σε αυτή την έκθεση, θα προέρχεται από την μοναδική έκθεση του καθηγητή του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου, κ. Κώστα Φωτιάδη, η οποία, για πρώτη φορά, βγαίνει έξω από την Ελλάδα, χωρίς να συνοδεύεται από τον ίδιο.

Πηγή: ΝΕΟΣ ΚΟΣΜΟΣ

--

Τηλεσκόπια θα καταγράψουν το αρχέγονο φως


Μια από τις σημαντικότερες αποστολές στην ευρωπαϊκή διαστημική ιστορία θα εκτοξευθεί από τη Γαλλική Γουϊάνα. Δύο πρωτοποριακά τηλεσκόπια, συνολικής αξίας 1,9 δισεκατομμυρίων ευρώ, πρόκεται να σταλούν στο Διάστημα με πύραυλο Αριάν.



Τα διαστημικά παρατηρητήρια Χέρσελ και Πλάνκ θα μελετήσουν τον ουρανό για αναζήτηση νέων πληροφοριών σχετικά με την προέλευση και την εξέλιξη του σύμπαντος. Η διάρκεια πτήσης από το νησί Κουρού μέχρι το Διάστημα θα διαρκέσει λιγότερη από μισή ώρα.

Στη συνέχεια, οι δύο δορυφόροι θα αποχωριστούν από τον πύραυλο σε ύψος περίπου έντεκα χιλιάδων χιλιομέτρων από την επιφάνεια της Γης και θα ακολουθήσουν διαφορετικά μονοπάτια ωσότου φτάσουν στο σημείο απ' όπου θα πραγματοποιούν τις παρατηρήσεις τους, σε απόσταση 1,5 εκατομμυρίων χιλιομέτρων από τον πλανήτη.

«Είναι το αποτέλεσμα σκληρής δουλειάς πολλών χρόνων και χιλιάδων επιστημόνων και μηχανικών από όλη την Ευρώπη», δήλωσε ο γενικός διευθυντής της ESA, Ζαν-Ζακ Ντορντέν. «Η τεχνολογία που χρησιμοποιούν οι δύο δορυφόροι είναι μοναδική, όπως και η επιστήμη και η γνώση που περιμένουμε να προσφέρουν"

Το Χέρσελ είναι το μεγαλύτερο τηλεσκόπιο που έχει σταλεί ποτέ στο Διάστημα. Το κάτοπτρο του, διαμέτρου 3,5 μέτρων είναι μιάμιση φορές μεγαλύτερο από το αντίστοιχο του Hubble, ενώ είναι κατασκευασμένο από ειδικό κεραμεικό υλικό που μειώνει το βάρος του. Το τηλεσκόπιο έχει τη δυνατότητα να δει πολύ μακριά στο διάστημα χάρη στην ευαισθησία του στο υπεριώδες φάσμα, και να δει τους γαλαξίες που κυριαρχούσαν όταν το Σύμπαν είχε το ένα πέμπτο της σημερινής του ηλικίας. Πρόκειται για την χρονική περίοδο της κοσμικής ιστορίας που ο σχηματισμός των άστρων διένυε την πιο γόνιμη περίοδο.

«Το Χέρσελ θα μας βοηθήσει να κατανοήσουμε πολλά περισσότερα πράγματα για τον σχηματισμό των αστεριών και με αυτό τον τρόπο να καταλάβουμε και τον σχηματισμό του δικού μας ήλιου και του πλανητικού συστήματος.», ανέφερε σε συνέντευξη του ο Δρ. Γκόραν Πίλμπρατ, επιστήμονας της ESA. Το τηλεσκόπιο έχει ενσωματωμένη μια τεράστια δεξαμενή ηλίου, που θα χρησιμοποιηθεί για να ψύχει τα όργανα του στο απόλυτο μηδέν, ώστε να μην εκπέμπονται παρεμβολές όταν θα παρατηρεί τον ουρανό.

Καταγραφή του αρχαιότερου φωτός

Το Πλανκ είναι ένα ερευνητικό τηλεσκόπιο. Στόχος του είναι η χαρτογράφηση του ουρανού στο φάσμα των μικροκυμάτων, ενώ θα κάνει τις πιο λεπτομερείς μετρήσεις της Ακτινοβολίας Κοσμικού Υπόβαθρου (CMB). Το CMB είναι το αρχαιότερο φως στο Σύμπαν, βρίσκεται παντού γύρω μας ενώ υπολογίζεται ότι υπάρχει 380.000 χρόνια μετά τη Μεγάλη Έκρηξη.

Οι επιστήμονες θεωρούν ότι υπάρχουν θερμοκρασιακές διαφοροποιήσεις σε αυτή την αρχέγονη πηγή θερμότητας, που μπορεί να παρέχει μοναδική γνώση σχετικά με την αρχική δομή του σύμπαντος. Το Πλανκ θα είναι το κατά σειρά τρίτο διαστημόπλοιο που θα μελετήσει την CMB, και πρώτο της ESA.

«Το Πλανκ έχει την πιο ακριβή όραση, διαθέτει τα πιο ευαίσθητα όργανα και το μεγαλύτερο εύρος συχνοτήτων και για αυτό το λόγο θεωρούμε ότι θα κάνει το επόμενο μεγάλο βήμα», εξηγεί ο Δρ. Γιαν Τάουμπερ, επιστήμονας της ESA. «Θα μας επιτρέψει να εντοπίσουμε όλα τα βασικά χαρακτηριστικά του σύμπαντος με πολύ μεγάλη ακρίβεια, την ηλικία του, την εξέλιξή του, τη γεωμετρία του, κλπ».

Τεράστια επένδυση

Τα Χέρσελ και Πλανκ είναι δύο ξεχωριστά επιστημονικά όργανα, αλλά αναπτύχθηκαν ως μέρος κοινού προγράμματος της ESA. Η κατασκευή τους ήταν πρωτοβουκλία της Γάλλο-Ιταλικής κοινοπραξίας Thale Alenia Space, με τη συμμετοχή περισσότερων από εκατό διαφορετικών εταιρειών, μεταξύ των οποίων η EADS Astrium.

www.kathimerini.gr με πληροφορίες BBC

14.5.09

Προβλέψεις διάσημου Ρώσου αστρολόγου

«Η Κρίση θα Αλλάξει την Παγκόσμια Τάξη»

Ο Παβέλ Γκλόμπα, ο γνωστός Ρώσος αστρολόγος προβλέπει ότι η Ρωσία θα απεγκλωβιστεί με επιτυχία από την τρέχουσα οικονομική κρίση, αν και δεν πρόκειται να γίνει σύντομα.
Η Ρωσία, λέει ο αστρολόγος θα υποφέρει πολύ λιγότερο συγκριτικά με τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι δύο αυτές αναφερόμενες μπορεί και να καταρρεύσουν, λέει ο Γκλόμπα.
Η Δύση πάσχει από μια τεράστια κρίση που δεν πρόκειται να την ξεπεράσει σε δύο χρόνια, γεγονός που θα οδηγήσει στην αλλαγή της παγκόσμιας τάξης.
«Η Ρωσία θα επιβιώσει, η κατάσταση εδώ δεν είναι τόσο καταστροφική. Θα υπάρξουν δυνατότητες και ευκαιρίες», επισημαίνει ο αστρολόγος σε μια συνέντευξη στο ειδησεογραφικό πρακτορείο Novy Region. Αναφέρει επίσης πως ο οικονομικός φραγμός της ρωσικής κυβέρνησης θα απομακρύνονταν το χειμώνα του 2009 και το εθνικό σύστημα θα κατέρρεε.
«Η Ρωσία θα αποκτήσει την εμπειρία της γενικής οικονομικής κρίσης για δύο ακόμη χρόνια, έως και το 2010.Οι συνέπειες θα είναι σοβαρές αλλά μπορούμε να το χειριστούμε. Πολλές αξιόλογες προσωπικότητες συμπεριλαμβανομένου και του Υπουργού Οικονομικών Αλεξέι Κουδρίν, θα εγκαταλείψουν την κυβέρνηση σύντομα.
»Όλος ο οικονομικός σχεδιασμός της κυβέρνησης θα ανανεωθεί. Πιστεύω ότι αυτό θα συμβεί τον ερχόμενο χειμώνα Ιανουάριο και Φεβρουάριο, όταν θα αρχίσει το νέο σκηνικό της παγκόσμιας κρίσης.», είπε ο Γκλόμπα.
Ο αστρολόγος επεσήμανε πως η κατάρρευση του τραπεζικού συστήματος στη Ρωσική Ομοσπονδία θα έφερναν αναπόφευκτα λαϊκή δυσφορία, αν και θα μπορούσε να παρουσιαστεί ως φαινόμενο μαζικής διαμαρτυρίας.
Οι προβλεπόμενες αλλαγές στη ρωσική κυβέρνηση θα οδηγήσουν σε μια μερική βελτίωση της γενικής κατάστασης, είπε ο Γκλόμπα. Μέσα στο 2010 όταν η Ρωσία θα αρχίσει να ανακάμπτει από την τρέχουσα κρίση τότε η παγκόσμια οικονομική κρίση θα έχει επεκταθεί σε όλο τον πλανήτη.
«Η Ρωσία πρόκειται να υποφέρει τώρα, αλλά αργότερα, το 2010, θα αντιμετωπίσουμε τις οικονομικές δυσκολίες γιατί θα αλλάξουμε την οικονομική πολιτική μας ως προς εκείνους που τη δημιούργησαν», τόνισε ο αστρολόγος.
Η παγκόσμια κρίση του 2010 θα χτυπήσει το επικρατούν σύστημα και θα μετασχηματιστεί η παγκόσμια τάξη.
«Η κρίση θα διαρκέσει τουλάχιστον δέκα χρόνια και θα τελειώσει το 2020. Η Ευρωπαϊκή Ένωση θα καταρρεύσει, επίσης και το ΝΑΤΟ. Πολλές ευρωπαϊκές ενώσεις θα διασπαστούν και αντί αυτών θα δημιουργηθούν ενώσεις Νοτίων Ευρωπαίων, Βορείων Ευρωπαίων και παρόμοιες. Η Γερμανία θα συμμαχήσει με την Γαλλία, ενώ η Ρωσία και η Ουκρανία θα συμμαχήσουν με την Ανατολική Ευρώπη», είπε ο αστρολόγος.
Αξίζει να σημειωθεί πως ο Παβέλ Γκλόμπα, προέβλεψε το καλοκαίρι του 2008 ότι η Ρωσία, Ουκρανία και Λευκορωσία θα ενωθούν με το Ανατολικό Ευρωπαϊκό Μπλόκ.
Ο Παβέλ Γκλόμπα γεννήθηκε τον Ιούλιο του 1953. Άλλαξε –υποθετικά– την ημερομηνία γέννησης του για να ενισχύσει το τελέντο του. Έχει ρωσική και γερμανική υπηκοότητα. Δεν μιλάει ποτέ για τους πελάτες του αν και το πελατολόγιό του συμπεριλαμβάνει υψηλόβαθμους αξιωματούχους ακόμη και Προέδρους.
Οι πιο γνωστές προβλέψεις του Γκλόμπα που πραγματοποιήθηκαν είναι:
Η άνοδος του Πούτιν και του Μεντβέντεφ, η κατάρρευση της ΕΣΣΔ, την τρομοκρατική επίθεση της 11ης Σεπτεμβρίου, την πτώση του Φιντέλ Κάστρο.
Ο κατάλογος των προβλέψεών του που δεν πραγματοποιήθηκαν είναι:
Ο θάνατος του Κάστρο το 2000, ο βομβαρδισμός του Ιράκ το 2007, μια απόπειρα δολοφονίας του Τζορτζ Μπους.

Source: Pravda.Ru
Απόδοση στα ελληνικά: Γιώργος Εχέδωρος
Στοιχειά και στοιχειωμένοι τόποι της θάλασσας

ΓEΩPΓIOΣ N. AIKATEPINIΔHΣ
Δρ. Φιλ., τ. Διευθυντής Ερευνών Κέντρου Λαογραφίας Ακαδημίας Αθηνών

«Resonance» - H Γοργόνα που χτενίζει τα μαλλιά της. Πίνακας του Waterhouse.


ΣTH ΣAMOΘPAKH, σε μια τοποθεσία που τη λένε «Σγόραφα», φωλιάζει, λένε, στα χαλάσματα μιας βυθισμένης πολιτείας, ένα φοβερό θεριό. Tην παράδοση αυτή διασώζει στις μνημειώδεις «Παραδόσεις» του ο Νικόλαος Γ. Πολίτης, μετά το κεφάλαιο «Στοιχειά και στοιχειωμένοι τόποι», σε ένα ειδικό κεφάλαιο με εννέα παραδόσεις για στοιχειά και στοιχειωμένους τόπους της θάλασσας. Σε άλλη από αυτές γίνεται λόγος για το «Γιούσουρι», ένα δέντρο στον βυθό της θάλασσας, «ζωντανό πράμα», που για να το κόψεις πρέπει να το βρεις στον ύπνο του.
Tο «Γιούσουρι» έγινε ιδιαίτερα γνωστό χάρις στο ομότιτλο διήγημα του Aνδρέα Kαρκαβίτσα. O ήρωας του διηγήματος βρίσκει, πραγματικά, το στοιχειωμένο θαλασσινό δέντρο στον ύπνο του και προσπαθεί να το ξεριζώσει και να το φέρει τροπαιούχος στο νησί του. Oμως το «Γιούσουρι» αγριεύει και ο φιλόδοξος ναυτικός κινδυνεύει να γίνει ένα ακόμη θύμα του στοιχειού:
«Hβρα το δέντρο στον ύπνο του... Aν ήταν ν' αρπάξω ένα κλαδί και να βγω απάνω, καλά. Μα εγώ ήθελα να το κόψω σύρριζα. Για τούτο κατέβηκα εκεί. Eκανα το σταυρό μου, ξάμωσα το τσεκούρι και γκοπ, του κατάφερα την πρώτη. Ξύπνησε Oφης. Και αρχίζει αμέσως ένας σίφουνας, ένας χτύπος, ένα κακό, λες και χύθηκαν όλα τα ρέματα απάνω μου. Το νερό χόχλασε, δάρθηκε κλωθογύριστα, σκότος πήδηξε από την άβυσσο κ' έχασα όλα τα πάντα...».
Ο τολμηρός νέος θα κόψει το στοιχειωμένο δέντρο, όμως στο τέλος θα του μείνει μόνο το σχοινί που το είχε δέσει και το «Γιούσουρι» θα παραμείνει στον κόρφο του Βόλου «πάντα μεγάλο, θαυμαστό πάντα, σκληρό σαν σίδερο, δυνατό σαν λέοντας, ψυχωμένο και αθάνατο σαν στοιχειό».


Mισό ψάρι, μισό φίδι


Tο «θαυμαστό Γιούσουρι» ανήκει σε πλήθος άλλες λαϊκές παραδόσεις όπου διασώζονται διηγήσεις για θεριά θαλασσινά. Oρισμένα από αυτά ζουν και στη στεριά, όπως αυτό στη Ζάκυνθο:
«Στο Λαγανά μένει ένα μεγάλο θηρίο τση θάλασσας και τση στεριάς. Πότε σα φίδι σέρνεται στο γιαλό και στα βουνά, πότε σα μεγάλο θηρίο με τρομαχτικά μάτια. Και μισό ψάρι και μισό φίδι είναι στη θάλασσα και πάει στα καράβια και πότε σα διάβολος παρουσιάζεται στη θάλασσα και στην ξερά...».
Ανάλογη είναι η παράδοση για τη «Λιγγέτα, κει που τελειώνουν τα βουνά της Χειμάρρας», ένα απροσδιόριστης μορφής θηρίο («αν ρωτήσεις τι είναι, κανείς δεν σου λέγει, γιατί τη φοβούνται»). H Λιγγέτα μένει σε μια σπηλιά και τα καράβια, όταν περνούν από εκεί, για να την κατευνάσουν της ρίχνουν μια χούφτα αλάτι λέγοντας: «Να Λιγγέτα το ψωμί, και δώσ' μας το ταξίδι».
Aλλες παραδόσεις αναφέρονται σε δαίμονες με μορφή ανθρώπου και ψαριού, όπως «η Βεργόνα της Αττάλειας, ένα θηρίο που είναι από την κεφαλή ώς τη μέση γυναίκα με μακριά μαλλιά και από τη μέση και κάτω ψάρι. Αυτή πηγαίνει κοντά στα καράβια που περνούν και γίνεται ξέρα και ρίχτει τα μαλλιά της απάνου τους, τα τραβά, τα αναποδογυρίζει, τα βουλιάζει και τρώγει τους ανθρώπους που είναι μέσα...».

H Γοργόνα

Oμως στις θαλασσινές παραδόσεις κυρίαρχη θέση έχουν οι διηγήσεις που αναφέρονται στη Γοργόνα, την αδελφή του Μεγάλου Αλεξάνδρου. H Γοργόνα είναι ένα πλάσμα με εξαίσια γυναικεία ομορφιά αλλά με ουρά ψαριού, ένα δημιούργημα της λαϊκής μυθοπλαστίας, συγκερασμός από αρχέγονες δοξασίες όπως απηχούνται στους αρχαίους μύθους για τις Γοργόνες και τις Σειρήνες, τη Μέδουσα και τη Σκύλλη, από δημώδη βιβλία της ελληνιστικής και βυζαντινής εποχής και από νεοελληνικές διηγήσεις για Λάμιες, Στρίγλες και Νεράιδες.
Η ιστορία της τραγικής αδελφής, που τριγυρνά απελπισμένη στα πελάγη ζητώντας απεγνωσμένα να μάθει αν ζει ο βασιλιάς Αλέξανδρος, έχει απήχηση πανελλήνια. Ας θυμηθούμε την παράδοση από μια κρητική παραλλαγή, που θεωρείται από τις πληρέστερες παρεμφερείς. Θέλοντας ο Αλέξανδρος να εξασφαλίσει την αθανασία για να χαρεί τον κόσμο που τον είχε κάμει όλο δικό του, κατόρθωσε με μύριους κινδύνους να εξασφαλίσει το αθάνατο νερό. Δε φρόντισε όμως να το φυλάξει σε ασφαλές μέρος και έτσι η αδελφή του, από άγνοια, το έχυσε, το έχυσε μάλιστα σε μια αγριοκρομμύδα και γι' αυτό το φυτό αυτό δεν ξεραίνεται ποτέ. Oταν ο Αλέξανδρος το έμαθε, «επήε να κουζουλαθεί (τρελαθεί) από τη μάνητα (οργή) και τη στενοχώρια του και τση καταράστηκε να γενεί από τη μέση και κάτω ψάρι και να βασανίζεται ώστε να στέκει (υπάρχει) ο κόσμος στη μέση του πελάγου. Ο Θεός τ' άκουσε και από τότε όσοι γυρίζουνε με τα καράβια τη βλέπουνε και παραδέρνεται μέσα στα κύματα. Ωστόσο τον Αλέξανδρο δεν τόνε μισά. Κι ως δει κανένα καράβι, ρωτά «Ζει ο Αλέξανδρος;» Αν ο καραβοκύρης είναι ακάτεχος (δεν γνωρίζει) και απηλοηθεί (απαντήσει) «Απόθανε», η κόρη, από τη μεγάλη της λύπηση, ταράσσει με τα χέρια και τα ξέπλεκα ξανθά μαλλιά τση τη θάλασσα και πνίγει το καράβι. Oσοι όμως κατέχουνε, απηλογούνται «Ζει και βασιλεύει» και τότε η πολύπαθη κόρη κάνει καλή καρδιά και τραγουδεί χαρούμενη γλυκά τραγούδια. Εκεί μαθαίνουνε οι ναύτες τσοι καινούργιους σκοπούς και τσοι φέρνουνε».

Φώτο: Προσωποποίηση της Θάλασσας, λεπτομέρεια από την παράσταση της Bάπτισης στον Nαό του Πρωτάτου, Άγιον Όρος.

Mια θαυμάσια περιγραφή της Γοργόνας, της «χιλιόμορφης κόρης», όπως την ονομάζει, δίνει και πάλι ο Kαρκαβίτσας στο διήγημά του «H Γοργόνα»: «Διαμαντοστόλιστη κορώνα φορούσε στο κεφάλι και τα πλούσια μαλλιά γαλάζια χήτη άπλωναν στις πλάτες ώς κάτω στα κύματα. Το πλατύ μέτωπο, τ' αμυγδαλωτά μάτια, τα χείλη της τα κοραλλένια έχυναν γύρα κάποια λάμψη αθανασίας και κάποια περηφάνεια βασιλική. Από τα κρυσταλλένια λαιμοτράχηλα κατέβαινε κ' έσφιγγε το κορμί ολόχρυσος θώρακας λεπιδωτός και πρόβαλλε στο αριστερό την ασπίδα κι έπαιζε στο δεξί τη μακεδονική σάρισα...»
Στην παράδοση αυτή είναι φανερή η επίδραση της «Φυλλάδας του Μεγαλέξαντρου» («Διήγησις Αλεξάνδρου του Μακεδόνος»), της γνωστής μυθιστοριογραφίας για τον Μακεδόνα στρατηλάτη, όπου γίνεται λόγος για αθάνατο νερό, όπως είναι φανερός και ο απόηχος των αρχαιοελληνικών δοξασιών για τις Σειρήνες με το μελωδικό τραγούδι τους.

Aρχαίο μυθολογικό υλικό


Πρωταρχική πηγή από την οποία πλάσθηκε η διήγηση για νερό της αθανασίας φαίνεται να υπήρξε ο αρχαίος μύθος για τον Γλαύκο, γέροντα ψαρά της Βοιωτίας, που τρώγοντας ένα μαγικό βοτάνι απέκτησε την αθανασία χωρίς όμως να επανακτήσει και τη νεότητά του, γι' αυτό απελπισμένος ρίχτηκε στη θάλασσα, μεταμορφωμένος σε «ενάλιο δαίμονα» που προξενούσε φόβο στους ναυτιλλομένους.
Στον δημώδη λόγο το όνομα Γοργόνα έχει πάρει και άλλες εννοιολογικές αποχρώσεις, που τονίζουν την προέλευσή της από συμφυρμό πολλών μύθων και ποικίλων δοξασιών. Eτσι, Γοργόνα λένε στη Xίο τη γυναίκα που τραγουδεί όμορφα, όμως Γοργόνα σημαίνει και την κακότροπη γυναίκα (Ρόδος κ.α.), καθώς και τη γυναίκα που έχει βάσκανο μάτι και γι' αυτό επικίνδυνη. Στην Aμοργό και αλλού απαντά ακόμα και ο ουδέτερος τύπος, το Γοργόνι, που λέγεται για δύστροπο παιδί.
Η διφυής μορφή της Γοργόνας αποτελεί ένα από τα πιο συνηθισμένα και αγαπημένα θέματα της παραδοσιακής καλλιτεχνικής δημιουργίας. Ο λαϊκός τεχνίτης παριστάνει τη Γοργόνα στο περιβάλλον του και σε αντικείμενα της καθημερινής ζωής του, χρησιμοποιώντας όλων των ειδών τα υλικά: χρώμα, πέτρα, ξύλο.
Eτσι, σε κεντημένα φορέματα γυναικών, σε μαξιλάρια διακοσμημένα, σε ποικίλα υφαντά, στον θαλασσομάχο σε πλώρες καραβιών, σε τοίχους καφενείων και επιγραφές καταστημάτων, σε κεραμικά, σε βοτσαλωτές αυλές σπιτιών και σε ξύλινα τέμπλα εκκλησιών, αλλά και σε επιτοίχια ημερολόγια και ημερολόγια γραφείου, σε διάστιξη (τατουάζ) ναυτικών και σε σύγχρονες διαφημιστικές καταχωρίσεις προβάλλει, σαγηνευτικά αλλά και μανιασμένα κάποτε, άνθρωπος και ψάρι μαζί, το παράδοξο πλάσμα της λαϊκής φαντασίας, μαζί με όλον τον απόηχο των πανάρχαιων θρύλων και των αρχέγονων δοξασιών που το δημιούργησαν.
Συνηθισμένη είναι και η απεικόνιση της Γοργόνας με δύο ουρές, ένας εικαστικός τύπος που πιστεύεται ότι έρχεται από τη Δύση, απ' όπου είναι γνωστές εικονογραφήσεις Σειρήνων με διπλή ψαροουρά ήδη από τον 10ο αιώνα. Αλλά και ο τύπος αυτός φαίνεται να έχει το πρότυπό του σε αρχαίες παραστάσεις, όπου παριστάνεται η Σκύλλα με δύο ουρές ψαριού και με κουπί, πηδάλιο ή τρίαινα στο χέρι, όπως δηλαδή συχνά εικονίζεται σήμερα η Γοργόνα να κρατά κάποιο αντικείμενο εκφραστικό του θαλασσινού της χαρακτήρα.


Βιβλιογραφία
Αικατερινίδης Γ.Ν., «Ο Μέγας Αλέξανδρος στη λαϊκή παράδοση». Αθήνα 1996.
Ζώρα Πόπη, «Η Γοργόνα εις την ελληνικήν λαϊκήν τέχνην». Παρνασσός Β' (1960).
Καρκαβίτσας Α., «Λόγια της πλώρης. Θαλασσινά διηγήματα». Εστία, Aθήνα χ.χ.
Πολίτης Ν.Γ., «Παραδόσεις Α'-Β'», εν Αθήναις 1904.
Σπυριδάκης Γ.Κ., «Συμβολή εις την μελέτη των δημωδών παραδόσεων και δοξασιών περί του Μεγάλου Αλεξάνδρου». «Γέρας Αντωνίου Κεραμοπούλλου» (1983).


13.5.09

Μακεδονικές ονομασίες στην Αυστραλία


Ο φιλέλλην εξερευνητής Thomas Mitchell και το Mount Macedon


Επιμέλεια Γιώργος Έχέδωρος
Το 'Όρος Μακεδών', όπως φαίνεται από το διπλανό βουνό.

Το Mount Macedon (όρος Μακεδών) είναι μια μικρή πόλη 64 χιλιόμετρα βόρειοδυτικά της Μελβούρνης στην αυστραλιανή πολιτεία της Βικτώριας. Βρίσκεται στην πλαγιά του βουνού που έχει το ίδιο όνομα. Παλαιότερα ονομαζόταν Γκεμπούρ (Geboor) από τους ιθαγενείς Βουρουντζέρι (Vurundjeri) και έχει υψόμετρο 1001 μέτρα από την επιφάνεια της θάλασσας.
Στην απογραφή του 2006 το Mount Macedon είχε 1694 κατοίκους.
Η μικρή αυτή πόλη ήταν γνωστή από το 19ο αιώνα από τους ξεχωριστούς κήπους της και αναφέρονταν για τα μοναδικά υπερμεγέθη σπίτια της που θεωρούνται τα πιο ενδιαφέροντα του είδους αυτού της Αυστραλίας.
Η περιοχή του Mount Macedon εξελίχθηκε ευρέως από την πλούσια ελίτ της Μελβούρνης στο τελευταίο τέταρτο του 19ου αιώνα που την αξιοποίησε ως παραθεριστικό κέντρο.
Ταχυδρομικό γραφείο άνοιξε στις 18 Ιουλίου του 1870, γνωστό ως Άνω Μακεδών (Upper Macedon) έως το 1879 και Macedon Upper έως το 1936. Ένα παλαιότερο ταχυδρομικό γραφείο γνωστό ως (1843) Mount Macedon , μετονομάστηκε σε Κίνετον (Kyneton).
Η τοποθεσία εντοπίστηκε πρώτα από τον Hume και τον Hovell στα 1821 κατά την πορεία τους προς το Port Philip που το ονόμασαν όρος Wentworth, μετονομάσθηκε, όμως, σε Ορος Μακεδών από το μεγάλο εξερευνητή Thomas Mitchell ο οποίος εξερεύνησε το βουνό το 1836.
Αυτός το ονόμασε προς τιμή του Φίλιππου του Μακεδόνα– από το γεγονός, πως, από την κορυφή του μπορούσε να διακρίνει το Λιμάνι του Φιλίππου (Port Philip). Μερικά άλλα γεωγραφικά χαρακτηριστικά από την τρίτη του αποστολή -που την αποκάλεσε ως “Australia Felix” -πήραν το όνομα προσωπικοτήτων της αρχαίας Ελλάδας και της Ελληνικής Μυθολογίας. Συμπεριέλαβε, μάλιστα, σε αυτά το κοντινό ποτάμι Campaspe (campaspe River) και το Όρος Αλέξανδρος (Mount Alexander) κοντά στο Κάστλμέιν (Castlemaine) (ονομάστηκε μετά Αλέξανδρος ο Μέγας).

Το Hanging Rock που μετονομάστηκε σε όρος Διογένης (Mount Diogenes) από τον Μεγάλο Mitchell, που επιφύλασσε στην καρδιά του μεγάλη αγάπη για την αρχαία Ελληνική Ιστορία.


--

11.5.09

Πάνω από 5.000.000 σε μια δεκαετία

Χώρα 'τράνζιτ' η Ελλάδα για λαθρομετανάστες

Ρεπορτάζ: Σταύρος Λυγερός



Η πτώση των κομμουνιστικών καθεστώτων προκάλεσε στη δεκαετία 1990 ένα μεγάλο κύμα λαθρομετανάστευσης από ανατολικοευρωπαϊκές χώρες προς την Ελλάδα. Οι ροές αυτές δεν έχουν σταματήσει, αλλά τα τελευταία χρόνια είναι σαφώς μικρότερες. Αντιθέτως, διογκώνονται με εντυπωσιακό ρυθμό οι ροές λαθρομεταναστών από ισλαμικές χώρες, κυρίως από το Ιράκ, το Αφγανιστάν, το Πακιστάν, το Μπανγκλαντές, την Παλαιστίνη, την Σομαλία και την Ερυθραία.Οι Ανατολικοευρωπαίοι λαθρομετανάστες, που σε μεγάλο βαθμό έχουν πια νομιμοποιηθεί, λόγω πολιτισμικής ταυτότητας και τρόπου ζωής, έχουν εισέλθει σε τροχιά κοινωνικής ενσωμάτωσης. Δεν αναμένεται να συμβεί το ίδιο με την συντριπτική πλειοψηφία των μουσουλμάνων. Πρώτον, επειδή η πολιτισμική - θρησκευτική τους ταυτότητα δεν διευκολύνει την ενσωμάτωσή τους, όπως έχει αποδείξει και η πείρα με παλαιότερες μουσουλμανικές κοινότητες σε δυτικοευρωπαϊκές χώρες. Δεύτερον, επειδή ο αριθμός τους στην Ελλάδα είναι ήδη πολύ μεγάλος και ζουν σε ιδιότυπα γκέτο. Οι λαθρομετανάστες εισέρχονται στην Ελλάδα με πολύ διαφορετικούς τρόπους.
Μία μειοψηφία (κυρίως Αιγύπτιοι) φθάνει με πλοιάρια στα νότια παράλια της χώρας. Αρκετοί λαθρομετανάστες έρχονται με ποντοπόρα φορτηγά πλοία, που τους αποβιβάζουν σε έρημες ακτές ανά την επικράτεια. Ορισμένοι (κυρίως Πακιστανοί) έρχονται αεροπορικώς, συνήθως από χώρες του Κόλπου, εφοδιασμένοι με πλαστά έγγραφα ότι δήθεν εργάζονται στην Ελλάδα.
Ο μεγάλος όγκος, όμως, διοχετεύεται στην Ελλάδα μέσω Τουρκίας με τους εξής τρόπους:- Πρώτον, με βάρκες και πλοιάρια από τα μικρασιατικά παράλια στα νησιά του Αιγαίου, ενίοτε και δυτικότερα. Όταν εντοπίζονται, βουλιάζουν τις βάρκες, γεγονός που υποχρεώνει τους λιμενικούς να περισυλλέξουν τους ναυαγούς. Συνήθως, οι δουλέμποροι διαφεύγουν με ταχύπλοα.
- Δεύτερον, μέσω του Έβρου. Ορισμένοι εισέρχονται με λεωφορεία, που έχουν διπλή οροφή. Άλλοι εισέρχονται με βάρκες στο Δέλτα του ποταμού. Οι περισσότεροι διασχίζουν τον ποταμό από καθορισμένα σημεία με την συνοδεία ένοπλων οδηγών. Τα καραβάνια αυτά συχνά προειδοποιούν με ταμπούρλα τα στρατιωτικά φυλάκια, προκειμένου να αποφευχθούν ανεπιθύμητες συναντήσεις! Αυτό σημαίνει, βεβαίως, ότι στο κόλπο είναι πολλοί.
- Τρίτον, μέσω της χερσαίας διαδρομής Τουρκία - Βουλγαρία - Ελλάδα.Επειδή μόνο ένα ποσοστό συλλαμβάνεται, οι αριθμοί (ανά έτος) όσων εισήλθαν παρανόμως στην Ελλάδα είναι πολλαπλάσιοι όσων καταγράφονται. Λαμβάνοντας υπ’ όψιν την μεγάλη αυξητική τάση, το γεγονός ότι έρχονται πια ολόκληρες οικογένειες και τον πολύ υψηλό δείκτη γεννητικότητας, το πρόβλημα των λαθρομεταναστών σε μερικά χρόνια θα έχει προσλάβει εφιαλτικές διαστάσεις. Εάν συνεχισθεί η ροή με το σημερινό ρυθμό, οι μουσουλμάνοι λαθρομετανάστες στην Ελλάδα θα είναι σε μία δεκαετία πάνω από πέντε εκατομμύρια.
Ας σημειωθεί ότι ο ανά έτος αριθμός των συλληφθέντων για παράνομη είσοδο στην Ιταλία είναι περίπου 30.000 άτομα σε πληθυσμό που υπερβαίνει τα 60 εκατομμύρια. Εκεί το πρόβλημα της λαθρομετανάστευσης θεωρείται κρίσιμο και λαμβάνονται αυστηρά μέτρα, όπως και στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες. Αντιθέτως, στην Ελλάδα αντιμετωπίζεται σαν πρόβλημα ρουτίνας και με ανέξοδες αντιρατσιστικές ρητορικές, που στην πράξη τροφοδοτούν τον ρατσισμό.Η μεγάλη πλειονότητα των λαθρομεταναστών που έρχονται στην Ελλάδα έχουν τελικό προορισμό άλλες δυτικοευρωπαϊκές χώρες. Μόνο ένα μικρό ποσοστό τους, όμως, καταφέρνει να φύγει από τη χώρα μας. Έχει αποδειχθεί στην πράξη ότι είναι πιο εύκολη η παράνομη είσοδος από την παράνομη έξοδο.
Με άλλα λόγια, η Ελλάδα αντιμετωπίζεται σαν χώρα–τράνζιτ, αλλά καταλήγει να γίνεται τελικός προορισμός, με αποτέλεσμα να λιμνάζει εδώ ο κύριος όγκος των λαθρομεταναστών, που έρχεται εξ Ανατολών. Ακόμα και όσοι καταφέρνουν να μεταβούν σε άλλες κοινοτικές χώρες, εάν συλληφθούν εκεί, η Ελλάδα είναι υποχρεωμένη να τους δεχθεί πίσω. Με βάση τη συμφωνία «Δουβλίνο ΙΙ» (2003) την ευθύνη για κάθε λαθρομετανάστη έχει η πρώτη χώρα εισόδου. Εκτός αυτού, το ποσοστό ανα-προώθησης είναι ασήμαντο, επειδή τα κράτη προέλευσης των λαθρομεταναστών κατά κανόνα αρνούνται να τους δεχθούν πίσω.


Από "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ"
www.ellinikiafipnisis.blogspot.com

10.5.09

Πως είναι οι εξωγήινοι;

Ένα μεγάλο ερώτημα για όσους πιστεύουν ότι δεν είμαστε μόνοι στο σύμπαν είναι αυτό:
Yπάρχει η μοναδικότητα της γης;
Χιλιάδες χρόνια διαιωνίζεται η αναπάντητη αυτή ερώτηση από τον πιο σοφό έως τον απλό άνθρωπο που σήκωσε το βλέμμα του στον ουρανό.


Ο Λουκιανός, το δεύτερο αιώνα, μας μιλάει για τέρατα που κατοικούν στο διάστημα. Για φυλές όντων με άλλη μορφή ζωής και καθώς αφήνει τη φαντασία του να καλπάσει εκμηδενίζει τις αποστάσεις μεταξύ των πλανητών.
Πριν τριάντα χρόνια ο Ρώσος Ι. Εφρέμοβ είχε σημειώσει: «...πως είναι, άραγε, εκείνοι που έρχονται να μας συναντήσουν τώρα; Φοβεροί ή πανέμορφοι στα δικά μας γήινα μάτια; Δεν πρέπει να είναι τίποτε σκεπτόμενα τέρατα, άνθρωποι μανιτάρια, άνθρωποι χταπόδια!»
Αυτές οι σκέψεις έδωσαν το έναυσμα για την παραγωγή χολιγουντιανών εξωγήινων τεράτων που γέμισαν τις οθόνες επί δεκαετίες...
Έγραψε πριν από χρόνια ο Π. Κλουσάντσεβ (П.Клушанцев):

Η ζωή από τον άνθρακα...


«Η ζωή στη γη έγινε δυνατή χάρη στις καταπληκτικές ιδιότητες των ατόμων του άνθρακα. Αυτά είναι τετρασθενή, δραστήρια και γι’ αυτό είναι ικανά να δημιουργήσουν τεράστια και απίστευτα πολύπλοκα, μακριά και διακλαδωτά μόρια.
»Μόνο τέτοια οργανικά μόρια είναι σε θέση να δώσουν αυτή την ποικιλία ιδιοτήτων, που είναι απαραίτητη για τη δημιουργία πολύπλοκων οργανισμών.
Εκτός από τον άνθρακα, υπάρχουν και μερικές άλλες απλές ουσίες, με τετρασθενή άτομα. Απ’ όλες αυτές το πυρίτιο μοιάζει πιο πολύ με τον άνθρακα. Μπορεί κι αυτό να δημιουργήσει μεγάλα μόρια. Τα ονομάζουν πυριτιοργανικά. Και παρόλ’ αυτά στο δικό μας πλανήτη, η ζωή εξελίχτηκε μόνο από τον άνθρακα. Και πυριτική ζωή δεν υπάρχει. Αν και το πυρίτιο στη Γη είναι εκατό φορές περισσότερο από ότι ο άνθρακας. Είναι πιθανό να έγινε αυτό , γιατί το πυρίτιο πολύ γρήγορα ενώνεται με το οξυγόνο και «βγαίνει από το παιχνίδι».

Όντα από πυρίτιο...


»Οι ανθρακικές οργανικές ενώσεις δεν αντέχουν τις υψηλές θερμοκρασίες. Από την υπερβολικά δυνατή θερμική κίνηση διασπώνται. Για υτό κενένας οργανισμός που έχει κατασκευαστεί με βάση τον άνθρακα. Δεν μπορεί να υπάρξει «στη φωτιά». Και να που το πυρίτιο καταρχήν θα μπορούσε.
Αυτή είναι η αιτία που μερικές φορές αναφέρεται η απόψη ότι στους πλανήτες που είναι κοντά στα άστρα τους, όπου υπάρχει θανατηφόρα για μας ζέστη, μπορεί να υπάρχει πυριτική ζωή με ζωντανά όντα «ερυθροπυρακτωμένα». Όπως παραδείγματα τέτοιας «ζωής που δεν καίγεται» δεν έχουμε.
»Είναι απλώς μια υπόθεση που μέχρι τώρα , δεν έχει επιβεβαιωθεί από τίποτε. Για αυτό δεν θα προσπαθήσουμε να φανταστούμε «πυριτικούς ανθρώπους».
Αυτό θα μας οδηγούσε στους λαβύρινθους της φαντασίας.
Στην πιθανότητα ύπαρξης εξωγήινων όντων δεν αποκλείεται καθόλου σε κάποιους ιδιαίτερα ζεστούς πλανήτες, να έχει διαμορφωθεί στα ζωντανά όντα ειδική ικανότητα να κρυώνουν το αίμα τους και το σώμα τους με κάποιες αντιδράσεις ή φυσικές διαδικασίες.
Αν το σώμα του γήινου ανθρώπου μπορεί να έχει θερμοκρασία εκατό βαθμούς υψηλότερη από ότι γύρω στο περιβάλλον του, τότε γιατί δεν μπορεί να υπάρξει ‘άνθρωπος’ με θερμοκρασία σώματος εκατό βαθμούς μικρότερη από ότι γύρω του;
Μπορεί αυτό να υπάρξει;
»Μάλλον όχι! Ένα λογικό όν θα πρέπει να έχει σύνθετο οργανισμό. Ο σύνθετος οργανισμός μπορεί να εργαστεί μόνον με σταθερή θερμοκρασία.

Ο κάθε οργανισμός βιώνει στο περιβάλλον του...


Ένας σύνθετος οργανισμός βιώνει σε κάποιο ‘περιβάλλον’. Αυτό μπορεί να είναι το νερό, η ατμόσφαιρα, το πάχος του χώματος, η επιφάνεια του πλανήτη μαζί με την υγρασία και τον αέρα, μαζί με τα άλλα τα ζωντανά όντα που κατοικούν σε αυτόν. Τα ζωντανά όντα ανταλλάσσουν ύλη συνέχεια από το περιβάλλον. Τρώνε, πίνουν, αναπνέουν. Κάτι μαζεύουν για τον εαυτό τους, κάτι πετούν πίσω. Σκοπός αυτής της ανταλλαγής της ύλης είναι, πρώτο, η εξεύρεση ενέργειας χωρίς την οποία το ζωντανό ον δεν μπορεί να μεγαλώσει, να κουνηθεί. Όλες αυτές οι σχέσεις των ζωντανών όντων με το περιβάλλον, όλη αυτή η ανταλλαγή της ύλης ονομάζεται μεταβολισμός.»


Το χωράφι και ο κόσμος του Μητρόδωρου...


Ένα νοήμων όν πρέπει επομένως να είναι σύνθετος οργανισμός και να μεταβολίζεται στο περιβάλλον που έχει δημιουργηθεί.
Μπορεί ένα εξωγήινο όν να ζήσει στη γη; Με τη λογική αυτή, η απάντηση είναι όχι. Μπορεί ο άνθρωπος να ζήσει σε έναν άλλο πλανήτη; Η απάντηση είναι όχι. Μόνον και εφόσον υπάρχουν οι προϋποθέσεις ανάπτυξης της ζωής, όπως αυτές του πλανήτη μας.
Υπάρχει όμως εξωγήινη ζωή;
Ο φιλόσοφος Μητρόδωρος (της επικούρειας σχολής) είχε διατυπώσει το 2ο αιώνα π.Χ. το εξής:
«Το να θεωρήσουμε ότι η γη είναι ο μοναδικός κατοικημένος κόσμος στο απεριόριστο διάστημα, θα ήταν το ίδιο μεγάλη ανοησία, με το να ισχυριστούμε ό, τι σε ένα χωράφι θα μπορούσε να βλαστήσει μόνο ένα στάχυ!»