Η Θεσσαλονίκη και ο αδερφός της ο Μεγαλέξανδρος, το μυστικό του Λευκού Πύργου με τη γοργόνα των θρύλων και των παραμυθιών, η παλιά Θεσσαλονίκη, οι γειτονιές και τα σπίτια της, αποτυπώνονται με μοναδικό τρόπο από τον Ευθύμιο Βαρλάμη, ο οποίος θεωρείται από τους εξέχοντες καλλιτέχνες της ελληνικής διασποράς.
Πρόκειται για μία συλλογή μεταξοτυπιών, και πρωτότυπων έργων, από τον φημισμένο κύκλο έργων του Βαρλάμη, «Θεσσαλονίκη, η αδελφή του Μεγαλέξανδρου», που παρουσιάζονται στο ξενοδοχείο Ηλέκτρα Παλλάς της Θεσσαλονίκης έως τις 20 Ιανουαρίου 2011.
«Ο καθένας που ζει σε αυτή την πόλη, έχει μέσα του τις εικόνες σαν μνήμες, ή σαν διηγήσεις, ή σαν σύμβολα», επισημαίνει ο Μακεδόνας καλλιτέχνης, με αφορμή τη έκθεση των οκτώ αριθμημένων έργων-μεταξοτυπιών, που αναφέρονται στη μνήμη της Θεσσαλονίκης, στην ιστορία της, στο μέλλον της, με «σύμβολό της το Λευκό Πύργο των Ιδεών και των Ελπίδων». Αναφέρει, ακόμη, ότι η σειρά έργων πνευματικής κατηγορίας, που ενδυναμώνουν την ταυτότητα μας, μας δίνουν ανάταση και περηφάνια και μας κάνουνε να λέμε «αυτός είμαι εγώ, αυτή είναι η πόλη μου, η ιστορία μου, αυτοί είναι οι θρύλοι μας, αυτά τα σύμβολα και οι ελπίδες μας».
Λίγα λόγια για τον καθηγητή Ευθύμιο Βαρλάμη
Γεννήθηκε στη Βέροια το 1942 και σπούδασε στο Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Τεχνών της Βιέννης, όπου και δίδαξε Αρχιτεκτονική από το 1974 ως το 1981. Από το 1992 διευθύνει το Διεθνές Κέντρο Σχεδιασμού I.DE.A. που ίδρυσε στο Schrems της Αυστρίας. Το 1988, στο τμήμα Αρχιτεκτονικής της Θερινής Ακαδημίας του Σάλτσμπουργκ, ανέπτυξε την εργασία του για μια φυσική και ανθρώπινη αρχιτεκτονική που δίνει σημασία στις ανάγκες των παιδιών.
Ο Βαρλάμης είναι ο δημιουργός της θεωρίας της "Προαρχιτεκτονικής" και της "Σχολής των Αισθήσεων", που για πρώτη φορά παρουσίασε στο Γερμανικό Μουσείο Αρχιτεκτονικής (D.A.M.) της Φρανκφούρτης στην έκθεσή του "Une cite imaginaire". Στην έκθεσή του "Το τέλος της Ατλαντίδας - Αρχιτεκτονικές Ουτοπίες", στο Grand Palais, στο Παρίσι, υποστήριξε την αναγκαιότητα της σύνδεσης της μεταβιομηχανικής κοινωνίας με την οργανική πραγματικότητα της φύσης. Το 1993 στο Convention Center της Νέας Υόρκης έκανε διεθνή επιτυχία την ιδέα της "Θεραπευτικής Αρχιτεκτονικής".
Το μεγάλο project "Αλέξανδρος 2.000", που περιλαμβάνει περισσότερα από 1500 έργα, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το Σεπτέμβρη του '97 στη Θεσσαλονίκη Πολιτιστική Πρωτεύουσα και συνεχίζει να περιοδεύει, μέχρι σήμερα, σε μουσεία και πινακοθήκες σε όλο τον κόσμο.
Το 2009, εγκαινιάστηκε στην Κάτω Αυστρία το καινοτόμο Μουσείο Τέχνης Βάλντφιρτελ (Kunstmuseum Waldviertel), που παρουσιάζει το συνολικό καλλιτεχνικό έργο του Βαρλάμη. Τον περασμένο Δεκέμβριο τιμήθηκε από την Αυστρία με τον "Σταυρό Τιμής για Επιστήμη και Τέχνη".
Τέλος, με την υποστήριξη και καθοδήγηση του Ευθύμιου Βαρλάμη, ιδρύθηκε το 1980 στη Βέροια, το Πειραματικό Εργαστήρι Βεργίνας, μία ομάδα πολιτειακής τέχνης, που από το 1982 έχει τη νομική μορφή αστικής, μη κερδοσκοπικής, εταιρείας. Σκοπός της εταιρείας είναι η διάδοση της τέχνης γενικά, σε όλες τις μορφές και τις εκφάνσεις και η διάδοση και ανάδειξη του πολιτισμού με την παραγωγή και πραγματοποίηση πολιτιστικών, καλλιτεχνικών προγραμμάτων και πολιτειακών εκδηλώσεων.
Δ. Ριμπά
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ