Παγιδευμένα πίξελ, υπέρυθρες ακτίνες και συστήματα συναγερμών «επιστρατεύονται» για την πλήρη ασφάλεια της εικόνας «Σταύρωση του Χριστού» που επιστρέφει στον ναό-«σπίτι» της.
Ούτε ο Σον Κόνερι με την Κάθριν Ζέτα Τζόουνς δεν θα μπορούν να ξεγελάσουν τους φύλακες της εικόνας «Η σταύρωση του Χριστού» όταν εκείνη θα μεταφερθεί πίσω στον ναό του Ελκομένου Χριστού, στη Μονεμβασιά.
Η εικόνα της Σταύρωσης του Χριστού, «μία από τις ωραιότερες και μεγαλύτερες του 14ου αιώνα», κλάπηκε το 1979 από τον ναό, τεμαχίστηκε στα έξι και υπέστη μεγάλη καταστροφή. Εντοπίστηκε το 1980 στα χέρια αρχαιοκαπήλων και έκτοτε φιλοξενείται στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο. Τώρα δρομολογείται η μεταφορά της πίσω στον ναό του Ελκομένου Χριστού, στη Μονεμβασιά
Συμβατικά, ηλεκτρονικά και ψηφιακά μέσα επιστρατεύονται προκειμένου να υπάρχει πλήρης ασφάλεια. Παγιδευμένα πίξελ, κλειδωμένα μυστικά σημεία, υπέρυθρες ακτίνες, πολλαπλά συστήματα συναγερμών, μαύρα κουτιά με sms και gps, όλα επιστρατεύονται από την Ιερά Μητρόπολη Μονεμβασίας και Σπάρτης, προκειμένου η αγαπημένη τους εικόνα να επιστρέψει.
Το σημαντικότερο όμως στοιχείο είναι η ίδια η ψυχή των Μονεμβασιτών: «Τα πάντα θα κάνουμε, όλη τη Μονεμβασία θα βάλουμε μπροστά να φυλάει το ιερό κειμήλιο, για να μην το ξαναχάσουμε ποτέ» είπε προχθές στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο ο ιερέας του ναού, πατήρ Κωνσταντίνος Κρυπωτός. Ετσι, αν και το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο ήταν αντίθετο με την επιστροφή της εικόνας, το ΚΑΣ πείστηκε και γνωμοδότησε ομόφωνα υπέρ.
Η εικόνα της Σταύρωσης του Χριστού, «μία από τις ωραιότερες και μεγαλύτερες του 14ου αιώνα», κλάπηκε το 1979 από τον ναό, τεμαχίστηκε στα έξι και υπέστη μεγάλη καταστροφή.
Εντοπίστηκε το 1980 στα χέρια αρχαιοκαπήλων και έκτοτε φιλοξενείται στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο. Σήμερα αποτελεί περίβλεπτο έκθεμα της μόνιμης έκθεσης, για την περίοδο της παλαιολόγειας αναγέννησης.
Ειδικό προσκυνητάριοΟπως είπε η Καλλιόπη Διαμαντή, προϊσταμένη της 5ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, αποτελεί «ώριμο παράδειγμα υστεροβυζαντινής ζωγραφικής, είναι έργο κλασικού χαρακτήρα». Η προϊσταμένη της Διεύθυνσης Μουσείων και Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων, Σουζάνα Χούλια-Καπελώνη, ανέφερε ότι έχει δημιουργηθεί είτε στην Κωνσταντινούπολη, είτε στον Μιστρά ή επιτόπου από εργαστήρι της Κωνσταντινούπολης.
Προκειμένου να παρακαμφθούν οι ενστάσεις που προέβαλε το Βυζαντινό Μουσείο περί ασφάλειας και περί υγρασίας, η Μητρόπολη συνεργάστηκε με τον συντηρητή Νίκο Σησαμάκη και κατασκεύασε ένα ειδικό προσκυνητάριο εφοδιασμένο με τα τελευταία «όπλα».
Το δυνατότερο από όλα είναι ένα σύστημα 12.000 πίξελ, από το οποίο παγιδεύονται δέκα. Αν κάθε δύο δευτερόλεπτα δεν αλλάζουν, τότε σημαίνει πως έγινε προβολή ψεύτικης, στατικής εικόνας, και σημαίνει συναγερμός.
Ειδικά συστήματα μέτρησης θερμοκρασίας, υγρασίας και πιέσεων θα εφαρμόζονται κατά την παραμονή της εικόνας στο παρεκκλήσι του Αϊ-Γιαννάκη αλλά και κατά τη μεταφορά της. Για τον λόγο αυτό θα χρησιμοποιηθεί ειδικό «μαύρο κουτί». Αν παρουσιαστούν αλλοιώσεις, θα μεταφερθεί σε εργαστήριο συντήρησης του υπουργείου Πολιτισμού.
Το σημαντικότερο όμως στοιχείο είναι η ίδια η ψυχή των Μονεμβασιτών: «Τα πάντα θα κάνουμε, όλη τη Μονεμβασία θα βάλουμε μπροστά να φυλάει το ιερό κειμήλιο, για να μην το ξαναχάσουμε ποτέ» είπε προχθές στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο ο ιερέας του ναού, πατήρ Κωνσταντίνος Κρυπωτός. Ετσι, αν και το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο ήταν αντίθετο με την επιστροφή της εικόνας, το ΚΑΣ πείστηκε και γνωμοδότησε ομόφωνα υπέρ.
Η εικόνα της Σταύρωσης του Χριστού, «μία από τις ωραιότερες και μεγαλύτερες του 14ου αιώνα», κλάπηκε το 1979 από τον ναό, τεμαχίστηκε στα έξι και υπέστη μεγάλη καταστροφή.
Εντοπίστηκε το 1980 στα χέρια αρχαιοκαπήλων και έκτοτε φιλοξενείται στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο. Σήμερα αποτελεί περίβλεπτο έκθεμα της μόνιμης έκθεσης, για την περίοδο της παλαιολόγειας αναγέννησης.
Ειδικό προσκυνητάριοΟπως είπε η Καλλιόπη Διαμαντή, προϊσταμένη της 5ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, αποτελεί «ώριμο παράδειγμα υστεροβυζαντινής ζωγραφικής, είναι έργο κλασικού χαρακτήρα». Η προϊσταμένη της Διεύθυνσης Μουσείων και Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων, Σουζάνα Χούλια-Καπελώνη, ανέφερε ότι έχει δημιουργηθεί είτε στην Κωνσταντινούπολη, είτε στον Μιστρά ή επιτόπου από εργαστήρι της Κωνσταντινούπολης.
Προκειμένου να παρακαμφθούν οι ενστάσεις που προέβαλε το Βυζαντινό Μουσείο περί ασφάλειας και περί υγρασίας, η Μητρόπολη συνεργάστηκε με τον συντηρητή Νίκο Σησαμάκη και κατασκεύασε ένα ειδικό προσκυνητάριο εφοδιασμένο με τα τελευταία «όπλα».
Το δυνατότερο από όλα είναι ένα σύστημα 12.000 πίξελ, από το οποίο παγιδεύονται δέκα. Αν κάθε δύο δευτερόλεπτα δεν αλλάζουν, τότε σημαίνει πως έγινε προβολή ψεύτικης, στατικής εικόνας, και σημαίνει συναγερμός.
Ειδικά συστήματα μέτρησης θερμοκρασίας, υγρασίας και πιέσεων θα εφαρμόζονται κατά την παραμονή της εικόνας στο παρεκκλήσι του Αϊ-Γιαννάκη αλλά και κατά τη μεταφορά της. Για τον λόγο αυτό θα χρησιμοποιηθεί ειδικό «μαύρο κουτί». Αν παρουσιαστούν αλλοιώσεις, θα μεταφερθεί σε εργαστήριο συντήρησης του υπουργείου Πολιτισμού.
ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΚΩΤΤΗ