Πέντε «Ευαγγελισμοί» του Κωνσταντίνου Παρθένη, ανάμεσά τους και ένας που δεν έχει παρουσιαστεί στο ευρύτερο κοινό, θα συναντηθούν σε μια έκθεση, μικρή αλλά σημαντική, την οποία διοργανώνει το Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών - Ιδρυμα Βούρου-Ευταξία (Παπαρρηγοπούλου 5-7, Πλατεία Κλαυθμώνος), από τις 9 Δεκεμβρίου έως την 1η Φεβρουαρίου.
Ενας από τους «Ευαγγελισμούς» του Κωνσταντίνου Παρθένη, που ανήκει στη συλλογή του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών, όπου θα γίνει και η θεματική έκθεση
Το θέμα του Ευαγγελισμού φαίνεται πως συγκινούσε ιδιαίτερα τον μεγάλο ζωγράφο, ο οποίος το απέδωσε με μια σύνθεση που δεν συναντάται ούτε στην ευρωπαϊκή ούτε στη βυζαντινή εικονογραφία. Τρία από τα πέντε έργα της έκθεσης φέρουν τον ίδιο τίτλο, «Ευαγγελισμός», τα οποία χρονολογούνται μεταξύ 1910 και 1911.
Ανήκουν στις συλλογές της Εθνικής Τράπεζας, της Εθνικής Πινακοθήκης και στο Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών (δωρεά της οικογένειας Παπαστράτου). Αλλος ένας «Ευαγγελισμός» καταγράφεται, μια εικοσαετία αργότερα, στη δεκαετία του '30, με εντελώς άλλη εικονογραφία.
Ο πίνακας αυτός, που δεν περιλαμβάνεται στην επικείμενη έκθεση, παρουσιάζει ένα τοπίο με ένα κτίσμα δεξιά, μπροστά από το οποίο στέκεται η Παναγία, ενώ από την άλλη άκρη έρχεται ο Αγγελος και της απευθύνει τον Χαιρετισμό.
Στα τελευταία χρόνια της δημιουργίας του, στη δεκαετία του 50, λίγα σχετικά χρόνια πριν από το θάνατό του το 1967, ο Παρθένης δημιούργησε έναν άλλο πίνακα που συναντάται με δύο τίτλους, «Ποίηση» και «Ευαγγελισμός». Αυτός ο πίνακας, μεγάλων διαστάσεων (318Χ158), ο οποίος ανήκει σε ιδιωτική συλλογή, θα εκτεθεί για πρώτη φορά.
Εχει δημοσιευτεί στην μεγάλη, πρόσφατη, μονογραφία για τον Παρθένη του ιστορικού τέχνης Ευγένιου Ματθιόπουλου, αλλά ουσιαστικά δεν έχει μελετηθεί. Μαζί θα παρουσιαστεί και το προσχέδιό του, ιδίων περίπου διαστάσεων και με τους ίδιους τίτλους (συλλογή Εθνικής Πινακοθήκης). Ετσι η έκθεση προσφέρεται και ως θέμα μελέτης για τους περί τον Παρθένη ειδικούς. Την έκθεση θα παρουσιάσει στα εγκαίνια (Τετάρτη 9 Δεκεμβρίου, 7 μ.μ.) ο ομότιμος καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης Νίκος Ζίας.
Δ.Ρ.